26 лютого 2017 року о 14.00

Відбудеться лекція Петера ван ден Брінка «ІЄРОНІМУС БОСХ – ПОСТАЧАЛЬНИК МАТРИЦЬ ДЛЯ РИНКУ, ЩО НЕ ЗНАВ КОПІРАЙТУ: СТАТУС РАННІХ РЕПЛІК»

 

Ієронімус Босх, безсумнівно, не єдиний славетний художник, твори якого послідовники копіювали знов і знов. Так було і з картинами Рафаеля, Леонардо, Пітера Брейгеля Старшого, Ель Греко та багатьох інших. Однак репліки з картин цих майстрів завжди сприймали саме як копії – не більше, не менше. До прикладу, творчий доробок Пітера Брейгеля Молодшого здебільшого складається із копій, які він зробив за композиціями батька. Однак ці твори Брейгеля-сина ніхто не сприймав як підробки чи фальсифікати. Навпаки, Брейгель Молодший підписував їх власним ім’ям, а часом ще й ставив дату, оскільки не мав наміру ошукати покупця, вдаючи що це роботи славетного Пітера Брейгеля Старшого. Втім десятки копій, створені за нечисленними оригіналами Ієронімуса Босха, свідчать про геть інший підхід. Багато з них було написано поверх старих картин, або на давніх  дошках,  саме заради того, аби  надати живопису старовиннішого вигляду та продавати як оригінальні твори Ієронімуса Босха.

Феліпе де Гевара – знаний колекціонер 16 століття та радник Філіпа ІІ Іспанського – нарікав на подібних копіїстів у своєму відомому труді  «Comentarios de la pintura» («Коментарі до картин»), виданому задовго після його смерті, у 1788 р. Він стверджував, що ті шахраї зовсім не розуміються у живописі Босха та навмисно розміщують його картини просто над комином, аби надати їм зістареного вигляду. Сам Феліпе де Гевара, безсумнівно, на Босху розумівся, бо  володів декількома його оригіналами, зокрема славетним триптихом «Віз Сіна», успадкованим від батька – Дона Дієго де Гевари.

Протягом останніх 20 років певна кількість копій за Босхом була досліджена методом інфрачервоної рефлектографії.  Я запропоную до вашої уваги деякі  з цих картин, аби показати, що вони аж ніяк не є тими оригіналами, що походять із майстерні Ієронімуса Босха, та  вже первісно були створені саме як підробки. Втім, в окремих  випадках це не заважає нам насолоджуватися майстерністю їхнього виконання. Зовсім не варто вважати такі копії не гідними уваги – якраз навпаки!

Петер ван ден Брінк (Peter van den Brink) експерт та знавець ранньонідерландського мистецтва, автор більш ніж 30 наукових статей, куратор багатьох виставкових і дослідницьких проектів, що отримали широкий розголос і визнання міжнародної музейної спільноти; член українсько-німецької комісії з питань реституції культурних цінностей, втрачених під час Другої світової війни.
З 1997 р. – куратор живопису Старих Майстрів, з 1999 р. – провідний куратор у Боннефантен-музеї у Маастріхті (Нідерланди).
З 2005 р. – генеральний директор Міських музеїв міста Аахен (Німеччина).

Доповідь англійською мовою

Вхід вільний за попередньою реєстрацією

Контактний телефон: 235-32-90

Адреса: м. Київ, вул. Терещенківська, 15