Виставковий сезон 2018 року Музей Ханенків розпочинає вернісажем живописних робіт Хани Барак Енгель (Hana Barak Engel) – відомої ізраїльської художниці, мистецтвознавця, куратора, головного редактора і видавця арт-журналу «CAN».

Хана народилася у 1954 році в Румунії, у містечку Орадя, що на кордоні з Угорщиною. У дитячому віці іммігрувала з родиною до Ізраїлю, де розпочала свій творчий шлях спочатку як скульптор, пізніше захопилася живописом. Живе і працює у Тель-Авіві.

Починаючи з 1980-х років Хана Барак Енгель організує персональні та бере участь у колективних виставках у Франції, США, Італії, Іспанії, Польщі, Данії, Швеції, Китаї, Кореї.

Творчу працю Хана успішно поєднує з культурологічною і промоутерською діяльністю, приділяючи значну увагу популяризації сучасного мистецтва Ізраїлю. Вона є куратором вернісажів художників-співвітчизників, авторкою публікацій про їхній доробок, а також ініціаторкою і співорганізаторкою міжнародних арт-проектів, серед яких – виставка за участю 110 митців з Лівану, об’єднана темою боротьби за мир (Кіббуц Бар’Ам, Ізраїль, 2000), та пересувна групова виставка «Проти насильства над жінками та дітьми» (Хедера, Холон, Ашкелон, Кіббуц Бар’Ам, Хайфа, Ізраїль, 2001).

Метою проведення виставки робіт Хани Барак Енгель у Музеї Ханенків є наше прагнення ознайомити українських глядачів з надбанням сучасного образотворчого мистецтва Ізраїлю на прикладі творчості однієї з яскравих його представниць.

Образи, створені Ханою, є віддзеркаленням її потягу до вивчення міфології і антропології, інтересу до містики та езотерики, втіленням власного досвіду, переконань і рефлексій. Вона інтерпретує та варіює теми людської самотності, беззахисності, самопожертви, боротьби за віднайдення духовної рівноваги…

Насичена декоративна палітра робіт Хани, використання нею яскравих, нерідко контрастних кольорів, множать силу її візуального вислову. Великі, часто неправильної форми, полотна населяють загадкові антропоморфні персонажі, написані на яскравих монохромних фонах, позбавлених будь-яких деталей ландшафту. Їхні фігури – типізовані, вирази облич – відсторонені, пластика тіл – умовна. Ці постаті перебувають у невизначеному середовищі у стані спокою або екзальтації. Одні з них легко, немов пір’їна ширяють у фантастичних сферах, інші під вагою матеріального тиску і смирення не можуть подолати земного тяжіння.

Дослідник творчості Хани – директор і головний куратор Музею мистецтв у Рамат-Гані (Ізраїль) Меір Ааронсон, бачить зв’язок створених художницею образів з поетичною канвою класика ізраїльської літератури Натана Альтермана:

І надвечір, у червоному світлі заграви,

Він втомився вести світову війну.

Тож поклав чоловік своє змучене тіло

На грунт народів.

І побачив уві сні, як ангел, який пролітав поруч,

Відніс його на крилах до берега моря.

Чимало робіт на виставці не мають назви («Untitled») – таким способом художниця комунікує з глядачем, запрошуючи за допомогою асоціацій знайти власний ключ до сюжету.

 

Виставка «Між духовним і буденним» експонується у двох виставкових локаціях музею, розташованих у будівлях № 15 і № 17 по вул. Терещенківській з 16 лютого до 18 березня 2018 року.