Таз для омовіння

Таз для омовіння

Перша половина 14 століття

Мідний сплав; кування, карбування, гравірування,  інкрустація сріблом Колекція Музею Ханенків.

D – 61 cm. № 156 БВ

Basin for Ablution

First half of 14th century

Copper alloy; hammered, embossed, engraved, inlaid with silver

Collection of the Khanenko Museum.

Таз для омовіння – один з найбільш поширених предметів вжитку на мусульманському Сході. Практичне призначення таза виявляється у тому, що його оздоблено лише зсередини, а значить, розглядати його мали лише згори. Чи йдеться про миття рук перед трапезою (бенкетом), а чи про купання немовлят – за своїм декоративним планом річ, безперечно, належала до елітного ужиткового комплексу. Багатющий образний стрій, складна, математично бездоганна композиція, віртуозна якість гравірування та залишки втраченої рясної срібної інкрустації свідчать, що річ створено коштом великих творчих, інтелектуальних, фізичних та фінансових ресурсів. Фестончастий край таза відносить цей предмет до обмеженої групи посудин, виготовлених в Ірані на рубежі 13-14 століть.

За повнотою вислову концепції «харизми царя» таз не поступається  скриньці № 147 БВ.  У центрі «дзеркала» – великий медальйон з тронною сценою: цар з келихом і мечем (регалії влади) в оточенні стражників, перед царем на столику – сулія з вином. Довкола, у менших медальйонах чергуються сцени бенкетів та полювання. На стінках: у нижньому регістрі – музики, танцівники та поети, у верхньому – розмаїті реальні та фантастичні птахи й звірі, що укупі символізують космічний масштаб царської влади. 

Прикметами епохи є монгольські костюми царя та його почту, а також включення до декору таза образів китайських фантастичних тварин: фенікса й циліня.